söndag 21 oktober 2012

Le Grand Terroir

För ovanlighetens skull åkte vi hem till Stockholm innan vi ätit, och eftersom jag alltid är chaufför så passade jag på att för en gångs skull dricka vin till söndagsmiddagen. Idag bjöds det på fläsksida som vi körde sous vide, karamelliserad fänkål och polenta. Till det Le Grand Terroir, tillfällig på bolaget, inte så dyrt, men uppskrivet av några skribenter jag uppskattar.

LeGrandTerroir2009

Prisklassen är låg mot vad vi brukar köpa, men oj vad mycket vin för pengarna. När jag stoppar näsan i glaset möts jag av en angenäm parfymig blommighet. Smaken är rund, medelfyllig, någon svårgripbar örtighet typ viol, efter en stund smyger sig tanninerna på och eftersmaken är hyfsat lång och välkommen att stanna längre. Bang for the buck är ett passande uttryck. Jannetuba rekommenderar.

Slänger in en bild från matlagningen också. Här steks och preppas fänkål för karamellisering:

Karamelliseradfänkål

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar