måndag 15 oktober 2012

Masi Grappa Mezzanella di Recioto Amarone

Av någon outgrundlig anledning så är jag förtjust i grappa. Gärna enkla sådana. Regeln är att ju billigare grappa desto mer kommer jag tycka om den. Härligt fräna, alkoholiga dofter och skönt råa petroliumoljor som rullar runt i gommen och gör en glad. Ungefär som att gilla att cykla i lera. Obegripligt.

Masi Grappa Mezzanella är ett undantag från regeln.

MasiGrappa

I stället för att mötas av den normala kantigheten hos enklare grappa så är doften betydligt rundare och fruktigare. Fyllig druvig smak, men ändå torr och rivig i stilen. Fyllig avslutning, lång eftersmak. Helt klart bra på-maten-dryck.

Med tanke på mina preferenser gällande grappa så är jag förvånad att jag gillar den. Köper kanske igen om andan faller på, den här flaskan köpte jag dock mest i pur förvåning över att det dykt upp grappa på bolaget i Strängnäs. Ibland är det bra med spontanitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar