fredag 5 oktober 2012

Lidingöloppet 2013?

Gode vännen Johan, 48 år, sprang årets Lidingölopp på 2 timmar och 50 minuter. Gemensamma överläggningar gav vid handen att resultatet var rätt sopigt för någon med hans träningsbakgrund. Johan lyckades hålla god fart de första 20 kilometrarna, men efter det tog energin slut. Det som också kändes lite jobbigt var statistiken över segertider för årets lopp. I grafen nedan representerar Y-axeln tiden och punkterna i grafen segertiden i respektive klass. X-axeln representerar klasserna med följande värden: 1 = elit, 2 = H35, 3 = H40, 4 = H45 och slutligen 5 = H50.

image

Trenden är tydlig och illavarslande; i ett lopp som Lidingöloppet där man ligger på tröskelfart hela tiden så går resultaten snabbt neråt med ökad ålder. På årets Öppet spår på söndagen för Vasaloppet, ett lopp med lägre intensitet, placerade sig Johan som 85:a, mer i linje med vad han borde prestera. Borde det inte gå bra att prestera i Lidingöloppet också?

Det här triggade både Johan och mig och vi funderar på följande mål inför nästa års lopp: under 2:40 för Johan och under 2:30 för mig, de 10 minutrarna som skiljer oss åt är Johans hemsnickrade “ålderskoefficient”. Jag bör hålla igång löpningen, men jag vill inte att den ska krocka för mycket med mina cykelmål för nästa år. Det här tål att tänka på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar