måndag 29 oktober 2012

Gotland 360, 15-16 september

Eftersom jag tänker dokumentera inte bara träning, utan även lopp här så är det passande att börja med årets bästa, Gotland360. Gotland360 är ett lopp över två dagar som går 360 grader runt Gotland, är 360 km långt och i nästa upplaga kommer att ha 360 platser. Fokus ligger på att ha trevligt, cykla fint och äta och dricka gott.
Jag har kört loppet en gång förut, 2010, då det blåste 17 m/s och började regna på lördagen. Den kvällen hade jag frossa, svårt att äta och var allmänt sjuk. På söndagen cyklade jag raka spåret till Visby och svor att jag aldrig skulle köra det igen. Några dagar senare funderade jag på om man kanske inte skulle försöka ändå och i år bar det av.
Anna och jag hade den fantastiska lyxen med ordnat härbärge och käk hos min kusin i Högklint. Fredagskvällen ägnades åt kolhydrat-, protein-, fett, och alkoholladdning med sikte på att kunna prestera optimalt under helgens små nätta cykelturer á 18 mil.
LaddningHemmaHosKusin
Annas mål var att ta sig runt hela distansen åtminstone dag 1, och mitt mål var att vara en så bra hjälpryttare som möjligt åt Anna.
På lördagen sedvanlig tidig uppstigning med samling, inskrivning, fotografering mm. Vi var ganska glada trots den tidiga timman:
InfrStarten
Redan då kändes det att detta skulle bli något annat än senaste misären runt Gotland. Något grått och lite blåsigt, men med väldigt lovande prognos. Det är alltid något extra ordnat och den här gången började det redan vid starten då vi blev eskorterade av en riddare tills vi nått ringmuren:
Riddare
Vad kan jag säga? Resten av loppet var ren propagandacykling. Fantastiskt arrangemang med fantastiskt bra planerat väder. Under hur många lopp serveras man kajpsoppa samtidigt som ett spelmanslag underhåller med musik?
KajpsoppaOchSpelmanslag
Så här nöjd var min fru vid det stoppet:
NjdAnna
Varje depå innehöll godsaker som någon hade lagat/bakat/saftat/fixat på något sätt. Hoppas att alla de som ställt upp också förstår hur glada vi cyklister blir av deras ansträngningar.
Vid ankomst på lördagen serverades vi rökt hälleflundra med gotlandsdricku och öl:
Hlleflundra
Senare på kvällen blev det helgrillat lamm med tillbehör, öl och vin och efteråt den goda saffranspannkakan som förmodligen aldrig smakar lika gott som efter ett tappert cykelpass. Här kände jag mig tillfreds med tillvaron:
Partylrdagkvll
Rejält med käk men endast två glas vin senare var det dags för sängen. De mest härdade cykeltyperna drog ut till partytältet för att lyssna och dansa till kvällens reggaeband.
Under söndagen fortsatte vi tillsammans med de nya kamrater vi träffat under lördagen, Gunnar, Janne, Carina, Karin, Malin, Peter med fler.
SndagMorgon
Tyvärr var det flera av dem som hade bråttom då de inte vill missa färjeavgången vid 16-tiden. Klantig planering.
Vi andra kunde njuta av lugn cykling i strålade väder. Tror aldrig att jag sett så många leende cyklister under så lång tid tidigare:
LyckligaCyklister
Bilden ovan är på väg söderut och väldigt nära Hoburgen, bara någon kilometer kvar till vändningen för att sedan få en välbehövlig lunchpaus på restaurangen vid Holmhällar. Den varmrökta laxen var jättegod.
LunchIHolmhllar
Slutligen en bild från ännu en depå där det serverades saffranspannkaka för andra gången den här helgen. Gott!
SaffranspankakaDag2
Vi nådde våra uppsatta mål med råge. Anna grejade hela sträckan båda dagarna och jag skötte mig så gott jag kunde i rollen som hjälpryttare. Det här är en helg vi kommer minnas länge och vi kommer definitivt vara redo när anmälningen öppnar till nästa års upplaga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar