onsdag 31 oktober 2012

Oktober - sammanfattning

Nu börjar det ruggiga vädret och de kalla graderna komma och det är inte helt lätt att bestämma vilken väg träningen skall ta. Längre pass på cykeln ute i kylan kommer inte ske (nåja, kanske något på cyclocross), men träningen bör ändå ligga till grund för att kunna klara cykling längre stunder. Mitt tänkta träningsupplägg kommer vara 2 löp- och gympass i veckan, fortsatt cykelpendling så gott jag klarar och sedan mtb på helgerna. Eventuellt kan det vara läge att införskaffa en trainer också. Styrketräningen kommer bestå av övningar främst för ben, mage och rygg.

För att se hur jag uppfyller träningsmålen tänker jag köra månadsvisa sammanfattningar av träningen med inspiration från Badgear.

Totala träningsvolymen i oktober blev 34 timmar och 57 minuter, vilket jag är nöjd med. I träningsvolymen inkluderar jag alltid cykelpendlingen, två mil totalt per dag om jag inte tar en omväg hem.

Cykling: Ingen landsvägscykling. En del pendling med cyclocrossen samt något längre pass på grus och en del stig, 33,7 mil totalt på 13:59. Mtb på helgerna har varit kul med pass tillsammans med Anna i blöta Hellas, geggiga Fornstigen och lite av både och i Strängnäs. 8 pass mtb på 13 timmar och 48 minuter. Det har även blivit 3 korta pass på 30 minuter var på motionscykeln.

Löpning: Har legat nere i större delen av september och oktober på grund av smärtor i höger fotsula ut mot långtån. Har dock lyckats klämma två pass på löpbandet och ett kortare pass utomhus (alla under 8 km). Känningarna finns kvar men förhoppningsvis är det här något övergående annars är det dags för läkarbesök.

Gym: Påbörjat gymsäsongen enligt träningsupplägg ovan. Kör styrketräningen i kombination med någon konditionsapparat (löpband, motionscykel eller crosstrainer). Tråkigt men känns som att det borde vara nyttigt. 5 styrkepass på mellan 20 och 50 minuter gör ingen vana, men kanske att jag kan komma igång.

Mentalt: Javars. Avslutade september och inledde oktober med ett 10 dagars uppehåll på grund av förkylning. Sedan kändes träningen inte lika kul som normalt. Kombination av något dålig känsla i kroppen samt att mer träning förläggs inomhus vilket jag inte är så förtjust i. Är jag bara disciplinerad så vet jag att det blir kul igen.

Kost: Äter och dricker av allt utan någon särskild kontroll. Märks på vikten också som börjar bli lite över vad den borde. Spelar dock mindre roll nu men när cykelsäsongen sätter igång i vår vill jag vara 4-5 kilo lättare (här är det kanske läge att inflika att jag är 174 cm lång och att vikten har legat kring 74 under hela oktober).

Mål i november: Att hålla i träning på det sätt jag kommit igång med i slutet av oktober och att försöka få en total volym på cirka 35-40 timmar. Att genomföra mtb-loppet i Strängnäs på under 60 minuter.

Anna har av tradition alltid haft november som bantarmånad inför decembers frossande och jag tänker också ta det lugnt med kaloriintaget. Inga särskilda mål kring detta men det vore skönt om vikten inte drog iväg alltför mycket innan året är slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar