fredag 16 november 2012

Barolo Albe G.D. Vajra 2007

Märklig upplevelse och jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Anna köpte två flaskor av Barolo Albe på grund av en lyrisk recension i Mat & vänner som innehöll fraser som “…otroligt eleganta vinet, som sannolikt är det bästa du kan hitta på Systembolaget för under 200 kronor, eller “…du kommer vilja dricka detta igen, för kvaliteten är enastående”. Innan recensionen kan vi i alla fall konstatera att vinet hade en cool taktil etikett med brailleskrift:

BaroloAlbe

Vinet intogs över en tretimmarsperiod, men ingen noterbar skillnad i doft eller smak under den tiden. Doften är skönt klassisk nebbiolo som kommer med alla bra viner av den här typen och som jag dessutom är mycket förtjust i. Smaken är förvånansvärt ofyllig och kroppen balanserar inte upp syran. Dock förbättrades upplevelsen betydligt i kombination med maten och i synnerhet med vitlökssmöret till entrecôten. Fetman slipade av tanninerna och syran i vinet till förmån för fylligheten, men jag tycker ändå att vinet mest utmärks av någon slags kryddighet snarare än fyllighet. Märklighet nummer 2 är just systembolagets klockor där fyllighetsklockan är fylld till trekvart. Håller inte alls med om detta och jag skulle själv fyllt klockan maximalt till hälften.

För mina kompisar som läser det här. Köp inte! Ni kommer inte gilla den här typen av vin (jag känner er).

Om det av någon outgrundlig anledning skulle vara någon vinnörd som läser detta så är min rekommendation att ändå testa, men vänta med att köpa fler flaskor. Den andra flaskan som Anna köpte kommer vi lägga på lager och dricka tidigast om 5 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar