söndag 18 november 2012

Cykelmässan i Kista 17 november

I lördags tog oss Anna och jag iväg till Sweden Bike Expo utan några större förväntningar, Anna på jakt efter schyssta geometrier för sin korta överkropp, och jag mest för allmänt cykeltittande och eventuella inköp av vantar, däck, cykelhållare, arm- och benvärmare och lite annat smått och gott. Mässan levererade över förväntan och köpsuget satte igång redan vid ingången där det hängde en sån där Dyra Ace:

DyraAce

Dagens mest positiva överraskning var BH-cyklarna där det verkar finnas möjlighet till geometri och passform till Anna som kan ge bekväm och kul cykling. Dessutom är cyklarna snygga vilket förmodligen gör dem lite snabbare.

BH

Återförsäljaren från Roslags Cyklar (jepp, så heter butiken) diskuterade en god stund med Anna och lyckades få henne intresserad.

I sökandet efter trainer hittade vi ett trevligt alternativ i form av en spinningcykel från Merida.

Spinning

Stabil, helt tyst och bra inställningsmöjligheter, men samtidigt stor och otymplig och inte samma sak som att sitta på sin egen racer. Cykeln ovan hade inbyggd wattmätare och naturligtvis så var det en tävling om att hålla så hög snitteffekt som möjligt under 30 sekunder och naturligtvis deltog jag. Vidrigt jobbigt och bland annat torskade jag mot gubben som cyklade efter mig.

Konkurrent

Faktum var att jag var fett sist av de som cyklat hittills (7-8 stycken). På sena eftermiddagen gick jag till montern igen för att kolla av resultaten och då hade ytterligare 7-8 stycken kört och jag låg fortfarande fett sist (snittresultaten låg inom spannet 527-700 watt). FAN! Får ta det på att jag faktiskt inte hållit på med seriöst cyklande mer än ett år, att jag styrketränat lite hårt i veckan, att jag tog ett pass dagen innan, att jag… Kul ändå att testa. De i montern tröstade mig med att det i alla fall inte var det absolut sämsta resultatet de sett. Skönt att veta.

Roligt också att besöka Corratecs monter med personal från TCM. De är kunniga och väldans bra guider för kunderna när det kommer till cykelval. Anna och jag har köpt majoriteten av våra cyklar där. Corratec är också ett favoritmärke.

CorratecMontern

Så här nöjd såg Johan ut när vi drog:

GladJohan

Välbehövlig lunch på Kista galleria och en omotiverad matbild.

Lunch

Under lunchen planerade vi eftermiddagen och började med en tur till Thule där vi beställde en cykelhållare för dragkroksmontering. Äntligen kan vi slippa lägga leriga mtb:er i bagaget.

Thule

Den andra stora grejen var trainer, och efter att ha sett VR-funktionen hos Tacx så fanns det inget att tveka om. Det blev en Tacx Flow MP.

TacxTrainer

Man kan köra banor, tävla mot sig själv, tävla mot andra online, och får hela tiden återkoppling på hastighet, sträcka, effekt etc. Känner mig faktiskt sugen på att träna cykel inomhus. Vi köpte med en film från L’Eroica för att verkligen få lite schvung i VR-spelandet. Ska bli kul att testa.

Dagens absoluta höjdpunkt var dock föredraget med Gunnar Ohlanders som blev official finísher i Race Across America i år, ett lopp tvärs genom USA på 480 mil. Intressant att höra om planeringen, målsättningarna, utfallet och allt runt ikring loppet. Vilken hjälte!

Ohlanders

Snyggaste cyklarna idag kom från Avenue, en del av Principia. Riktigt coola hojar som jag ville ha direkt, men som jag inte vet vad jag ska ha till. Nåja, någon gång kanske.

AvenuePrincipia

Avslutade dagen med att ordna en prenumeration på svenska Cycling Plus.

CyclingPlus

Efter lite umgänge med cykelmannen Mauritz stack vi hem trötta och nöjda. Mässan levererade som sagt över förväntan och gav både information och inspiration.

MauritzAnna

För övrigt köpte Mauritz också en trainer från Tacx. Nu kommer det bli hårda bandage i cyberrymden med brutala cykeltävlingar. Nu ska han få!

4 kommentarer:

  1. Det ska bli intressant att höra vad du tycker om trainern när du har kört på den ett tag.

    SvaraRadera
  2. Faktiskt riktigt taggad, men hoppas fortfarande på att det kan bli något utomhuspass till. Kommande helg är körd, men kanske att 1:a december kan funka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eventuellt! 1 december kör cykelklubben ett spinningpass på gymmet. Jag har en känsla av att inomhusvärmen kommer locka. Jag håller det öppet..
      Fick du med dig alla nya inköp hem eller var det beställningar på mässan?

      Radera
  3. Thulegrunkan blev beställning, annars kom allt med. Har också funderat på att hänga med på spinningpassen på lördagar, men tycker ändå att det är roligare att vara ute även när det är kallt.

    Nåväl. Om det inte blir utecykling så är sannolikheten för spinning väldigt stor om jag känner Anna rätt.

    SvaraRadera