söndag 21 juni 2015

Clos De Caveau Lao Muse 2009

Igår var det stor rökardag. Anklår, ankbröst och oxkinder har tillagats i bulleten. Kvällens kött, anklår, körde vi först naket 1 timme och 45 minuter i ca 100 grader. Här tillsammans med brösten.

IMG_3631

Efter det så tog vi av brösten, som var färdiga, och hällde på ankfett på låren för konfiteringen, och samtidigt la vi på oxkinderna. En fråga är vad vi ska göra av det rökta ankfettet.

IMG_3638

Efter att vi täckt låren med fett fick de ligga på ytterligare drygt fyra timmar på röken. Temperaturen pendlade mellan 105 och 115 grader. Slutligen blev det en kort vända i ugnen för två av låren, full temperatur på grill för krispigt skinn med snyggt resultat.

IMG_3651

Till låren blev det en inte helt oäven, vitlöksstinn potatisgratäng. Tjusig!

IMG_3649

Och slutligen blev det dags att korka upp och testa vinet, Lao Muse från Vacqueyras.

IMG_3645

Det smakade inte alls som jag tänkt mig. Jag hade förväntat mig lite mörkare, köttigare toner. Istället går tankarna går mer åt Italien och Toscana än Vacqueyras. Det är fruktigt med distinkta körsbär, ljus och lite kartig frukt samt en hel del tanniner. Gott och det är klart att det matchar maten, men stilen jag föredragit och hade i tankarna var typ Domaine le Sang des Cailloux. Janne Tuba får lära sig research helt enkelt.

Korta noteringar om maten. 1 timme och 45 minuter var i princip idealiskt för brösten. Det var lätt att riva av köttet och det var väldigt saftigt och gott. Låren hade vi kunnat köra ytterligare en timme eller två. Kinderna återstår att testa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar