tisdag 31 december 2013

Janne Tubas vinår

Självklart måste listor, sammanfattningar och reflektioner upprättas och uttryckas i samband med nyår. Det har fått mig att fundera något över bloggen och vad jag har haft den till. Största grejen med dagbok har varit att kunna titta tillbaka på cyklingen och vindrickandet och minnas alla roliga stunder. Nästa grej har varit att jag faktiskt kunna googla på viner, få träff på mig själv, kunnat se vad jag tyckt och agerat därefter. I 100% av fallen jag följt mina rekommendationer har jag kunnat konstatera att jag har utmärkt, för att inte säga sanslöst bra smak. För vinet har bloggen alltså betytt en del, för träningen inget mer än ett bra sätt att minnas saker.

Nåväl, här kommer en listning med några slumpartade rubriker. Håll till godo.

Årets husvin: Xavier Grenache Vielles Vignes. Det här har blivit standardvinet som åkt fram vid både grillning, vanliga fredagskvällar med rester efter jobbet, pizzalagning och finmat. Supergott och prisvärt med sina 85 spänn.

Årets överraskning: Kom sent, var positiv och bestod i att det finns något som heter orangea viner. De hittills testade vinerna har gjort mig sugen på mer och detta blir säkert något att utforska bättre nästa år.

Årets etikett: Vad säger man. Belöningen efter 14 mils cykling i fabulöst vackert toskanskt landskap. Fortfarande otestat men det kommer vinet inte vara länge till.

eroica

Årets bubbel: Utan tvekan Louis Buillot. Fantastiskt bra och prisvärt och jag är sugen på att testa fler cremanter.

Årets trotjänare: Kevin Arnold. Obloggat vin som är lätt att tycka om och lätt att rekommendera till vem som helst. Trots 189 kr per flaska så är det prisvärt och gillat av alla som testat på min rekommendation.

Årets trotjänare nr 2: Don PX.

Årets vin jag varit mest förtjust i: Lurigt alltså. Det finns många goda viner därute men kanske en Seghesio Old Vine Zinfandel, eller, så här i efterhand en Leon Barral, eller varför inte en Vacqueyras som var så där god att man blev glad bara av att dofta på vinet. Självklart måste ju Tenuta Belguardo nämnas och sen… Jaja, gott med vin helt enkelt.

Värt att nämna är också att vi har en källare att lägga flaskor i numera och att jag försöker få lite ordning på vad jag lagrar med hjälp av CellarTracker (sök på Jannetuba om ni vill se vad som finns i källaren för tillfället). Ser fram emot dagen då vi inte bara sätter in flaskor utan även börjar göra uttag. Spännande tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar