söndag 1 september 2013

Penfolds Magill Estate 2007 Shiraz

43-årsdagen för en cool kille kräver ett exceptionellt vin och Magill Estate går inte av för hackor. Jag minns fortfarande första gången jag testade vinet, på Silja Serenad till Helsingfors för ungefär 10 år sedan, och det var då mitt vinintresse väcktes. Jag köpte med mig en flaska hem som Anna och jag tog till en pizza eftersom det där fina tillfället ändå aldrig skulle dyka upp. Sjukt gott. Därefter har vi testat RWT, 707, Grange mm, men första gången var ändå speciell.

Nedan är normala setupen med vin, karaff från Riedl samt Clas Ohlssons gamla vinsil som de tyvärr slutade sälja för några år sedan. Den fungerar utmärkt och fyller verkligen sin funktion för ett ofiltrerat vin. När jag öppnar flaskan är de första dofterna som kommer mot mig kola och körsbär i bästa Dr Pepper-stil fast gott. Jag sticker ner näsan i karaffen och det är typisk Magill, sött och röda bär. Jag blir glad av det här.

Magill 2013-08-31 19-00-49

Innan varmrätten grillade vi några egenhändigt odlade chilifrukter att ha som snacks.

Pimenton 2013-08-31 19-50-51

Trots sin oskyldiga uppsyn var hettan smärtande och ganska exakt av sådan karaktär som man inte önskar sig innan man ska testa ett bättre vin. Paniksköljning av munnen med först vatten, sedan oliver, sedan lite boxvin för att sedan återgå till vatten.

Vinet fick stå till sig i karaffen medans matlagningen pågick. Här halverad mandelpotatis som täckts med vatten i smörad stekpanna. Idén är att mandelpotatisarna är lagom färdigkokta när vattnet evaporerat och därefter kan fräsningen sätta igång utan att man behöver göra någonting själv.

Mandelpotatis 2013-08-31 19-53-21

Biffarna körde vi på indirekt värme på grillen några minuter för att sedan smacka på dem direkt ovanför briketterna en kort stund för att få ytan lagom bränd. Bra metod om man gillar Maillard och rosa kött. Kött, bea, bönor och potatis täcker in det viktigaste av kostcirkeln.

Mat 2013-08-31 20-22-39

Vinet är medelfylligt till fylligt med massor med frukt. Det är vanilj och kola och tanniner som balanserar upp och jäkligt gott. Det är godis. Inte mycket motstånd alls att tala om och det funkar utmärkt till maten. Tyvärr kan jag inte rekommendera vinet eftersom det är snordyrt (säkert lika dyrt som ett hyffsat vin på restaurang), men för mig är det prisvärt och jag kommer nog alltid ha minst en Magill Estate liggande på lager i källaren för framtiden.

Fick min födelsedagspresent också trots att vi firar en dag tidigt, en Soda Stream. Woohoo! Alla kompisar hade en sån men inte jag, men nu har jag en. En av de första grejerna vi måste testa är att reproducera Heston Blumenthals experiment att kolsyra Blue Nun och sedan blindtesta det mot annat bubbel, men det blir en annan bloggning.

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Fick länk till receptet av Anna. Liten bit ned på sidan under rubriken Pommes Fondant.

      Vi körde mandelpotatis vilket kanske inte var helt lyckat. De hann koka sönder lite för mycket innan fräsningen. Gott blev det i alla fall, men nästa gång blir det någon fastare sort.

      Radera
    2. Länken kanske man ska klistra in också:

      http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/236856?programid=4528

      Radera