lördag 28 september 2013

Blue Nun i Soda Stream

I ett avsnitt av Heston Blumenthals Hestons Feasts får mannen på gatan testa Blue Nun i Soda Stream mot en riktig champagne. I klippet smakar Heston på vinet och säger att “It actually tastes allright” och blir man inte triggad av det så har man det svårt i livet.

Heston testar bubbel

Janne Tuba är inte sämre än Heston. I gamla tiders Soda Streams så hade en flaska vin räckt mer än väl, men självklart är vår tids Soda Streams mycket större så jag var tvungen att förklädd handla två flaskor på bolaget i Strängnäs. Alla tittade snett på mig och eventuellt hamnade jag i något register.

Kvällens setup.

BlueNun 2013-09-28 18-42-12

Under spänd förväntan började vi fippla och greja och så.

Upphällning 2013-09-28 18-44-06

Vinet blir till champagne.

SodaStreaming 2013-09-28 18-44-42

Tips till eventuella hemmapulare som tänker imitera: ta det lugnt när ni skruvar av flaskan annars blir det lite grand som när man häller upp julmust för snabbt. Mamma blir arg.

Upphällningen nedan var efter första kolsyresättningen. Den var alldeles för klen och det blev inte tillräckligt med skum. Efter att ha tryckt i betydligt mer gick det att hälla upp snyggt.

Iglasen 2013-09-28 18-46-07

Jodå. Det slank ner och kolsyran bättrade verkligen på originalet. Konstig känsla när det inte finns något som balanserar upp sötman. Det här hade varit perfekt i tonåren tror jag för många roliga men korta kvällar. För er som gillar vin rekommenderar jag att ni aldrig prövar det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar