lördag 2 februari 2013

André Clouet Grande Réserve

Min fru har ett väldigt bra jobb och en väldigt bra chef eftersom hon till exempel får champagne i present därifrån ibland. Kan tänka mig att andra arbetsplatser kan ta efter den traditionen.

Fredag kväll och rester på ankleverterrine (ständigt dessa rester), lika bra att hysta fram presentchampagnen som borde funka även varmrättsfisken. André Clouet är helt okej med fin brödig doft och fyllig och frisk smak med bröd, äpple och mycket syra.

AndreClouet

Champagnen passar båda Anna och mig i stilen men är inte klockren till maten, först den feta ankan och sedan torsken med ganska mycket syra i sig. Hade jag valt fritt hade det blivit någon Gewürtztraminer till förrätten och en Grüner Veltiner till varmrätten, och så hade jag kört champagnen som drink vilket funkat bra.Torsken blev för övrigt alldeles utmärkt tillsammans med den brässerade kålen och forellrommen.

Torsk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar