onsdag 27 februari 2013

La Massa 2009

Toscana och Kalifornien fortsätter att vara favoriserade distrikt för vår vinkonsumtion. Idag hade jag efter jobbet möjlighet att gå på bolaget i Passagen och där lyckades jag ströshoppa några pavor och samtliga var finare vinare från Italien. Lika bra att åka hem och testa direkt, men inte utan att passera ett bättre snabbmatsställe samt ICA för inhandlade av lite coppa och salami.

P1000709

La Massa 2009 är riktigt mörk i färgen. Det första Anna och jag associerar till i doften är godis och jag tycker även körsbär/mörka bär. Därefter divergerar åsikterna av någon outgrundlig anledning där min fru tycker att smaken är kärv och tanninig. Själv tycker jag det smakar runt och fint, visst tanninerna är där, men inte alls så att det stör mig. Bären och en viss sötma hänger i. Noterar också att trots att vinet har 14% alkoholhalt så känns det inte så. Vinet funkar bra till det charkuterierna och skulle säkert vara utmärkt till kraftigare kötträtter eller en schysst biff med bea. Det här kommer jag nog dricka igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar