lördag 19 januari 2013

Tenuta Belguardo 2008

För några år sedan introducerade jag Tenuta Belguardo för min gamla kollega Erik vilket han fortfarande inte förlåter mig för. Eriks vinbudget har ökat exponentiellt sedan dess och tidigare favoritviner anses nu odrickbara, han har blivit en snobb.

Det här är att komplext vin med bra syra. Vi lät det stå några timmar innan maten efter att ha silat och hällt upp på karaff.

TenutaBelguardo2008

Första doftintrycken är kartig körsbär med nötiga angenäma toner därunder. Smaken är god så in i bomben. Vinöst och fruktigt och det passar bra till maten. Kanske hade varit ännu bättre till morgondagens anka med körsbärssås men det får vi ta reda på någon annan gång. Återigen ett Janne Tuba rekommenderar. Hög prislapp men levererar.

Till vinet blev det den något perversa rätten Beef Wellington. Härnedan in the making med coating av senap och pepparrot, svampgucka, prosciutto samt ankleverterrin. Strax därefter ytterligare paketering med hjälp av smördeg och sedan in i ugnen.

Wellington

Och så här fin ser en ut i ugnen. Den var god.

WllingtonIUgnen

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig blogg! Det där är ett av mina favoritviner. Värd varenda krona. Den har ändrats lite sen förra årgången. Inte riktigt lika fyllig men fortfarande ett kalasvin.
    /Johan

    SvaraRadera
  2. Tack för komplimangen!

    Det är ett av mina favoriter också. Har köpt ett par 2010:or som jag misstänkte borde lagras något år innan det är dags att dricka, men kanske läge att testa nu ändå.

    SvaraRadera
  3. Och där kom jag på att jag har läst vintips från dig också, och jepp, väldans lika smak.

    SvaraRadera