fredag 18 april 2014

Stockholm Randonneurs 30-milare från Barkarby

Intensiv cykling på Mallis, ingen träningsvila, en torsdagskväll fylld av god mat, vin, champagne, öl och whisky. Varför inte köra en 30-milare på fredagen med andra ord.

Lika bra att smälla upp sammanfattningen så som min Garmin tycker att det var direkt (totaltiden är 10:47, nedan är cyklad tid).

sammanfattning

Ett gäng gubbar och faktiskt en och annan tant samlades tidigt på morgonen vid Welcome Hotel Barkarby för gemensam avfärd 08:00. Förväntningarna var stora även om det var väl fuktigt ute.

DSC_0044

Banan, med kontroller i Knutby, Öregrund, Knutby och Barkarby infriade helt klart förväntningarna med många vackra vyer men tyvärr regnade det nästan hela tiden. Så här ser ICA ut i Knutby när det står svettiga cykelgubbar utanför.

DSC_0046

Just gubbar är för övrigt ett nyckelord i sådan här sammanhang vilket innebär att nedanstående vy är väldigt vanligt förekommande i randonnéesvängen.

DSC_0049

En av männen på bilden har för övrigt djävligt genomskinliga assosbrallor. Gissa vilken.

Hur som så var det än väldigt trevlig färd till Öregrund med ett gäng snabba och dragvilliga typer. När vi cyklade höll vi god fart men självklart blev det utöver kisspauser även några punkastop. Här det andra.

DSC_0051

Och sedan det tredje 50 meter senare (en och samma gubbe och ett och samma hjul vid alla tre tillfällen).

DSC_0052

Det blev ett kort stopp i Öregrund och aningens bråttom eftersom ICA i Knutby valt att stänga butiken klockan 16 på långfredagen. Oförskämt! Jag pep iväg lite i förväg och när gruppen hann ikapp mig några mil senare var benen mos. Hängde med ett par mil men körde sedan på egen hand, gissar cirka 13 mil totalt solo. Ganska behagligt att köra sitt eget tempo när benen inte räcker till. Efter ytterligare några mil kommer jag ifatt och om gruppen igen eftersom de stannat för punka, vilket de verkade få göra flera gånger. De kom aldrig om mig igen utan jag var först på plats på LB. Det finns inga segrare i brevetlopp men jag vann!

DSC_0058

Trots några punkafäblesser så var alla nöjda och glada i synnerhet när vi fick i oss lite återhämtningsdryck.

DSC_0056

Min fru tyckte jag såg lite skitig och sliten ut när jag kom hem. Hm.

smuts

Jättenöjd med dagen så tack alla deltagare och arrangörer. Snart dags igen.

7 kommentarer:

  1. Det förvånar mig inte en enda sekund att du vann. Starkt jobbat. Nästa gång du punkar ska jag också pipa iväg, eller nej, jag stannar kvar och är "bussig" och monterar dit ditt hjul på cykeln igen (och lägger emot bromsklossen). Det har jag hört att vinnare gör...

    Har du lagat några cyklar idag? Jag överväger starkt att byta mitt internet-alias på alla sociala medier till 22LOL.

    SvaraRadera
  2. 22-km/h-cyklarna ska fixas nästa helg men jag undrar verkligen om det är cyklarna som är kruxet. Vad tror du?

    SvaraRadera
  3. Det är definitivt inte något fel på cyklarna. Vad skulle det vara bromsolja i naven? Sirap i slangarna? Jag tror bara att det var några olyckliga sammanträffanden. Motvind, dålig vårform, svagt pannben. etc. etc.

    Jag har blivit vis av mina egna misstag från förra året. Då misstänkte jag att de nya hjulen var boven. Så var ju inte fallet. Orkeslös efter en magsjuka och motvind/kantvind var det i mitt fall, men då snittade jag 27-28 istället (på en 10-mila-runda). Något mera rimligt.

    SvaraRadera
  4. Tror ändå att det kan vara kassetten. Om de till exempel bytt originalsetupen 28-11 till 52-36 eller något sådant så skulle det förklara allt. Det måste vara den absolut rimligaste hypotesen. Annars kanske du har rätt, vi får se:)

    SvaraRadera
  5. Jag tror att jag är för trött för att förstå ditt resonemang just nu. Jag tror inte att det skulle vara några problem att snitta 30kmh om man så hade 15 som minsta på kasetten. Jag körde kompakt och 11-28 på Gran Canaria och lyckades knappt trampa luft i nedförsbackarna. En liten googling säger: "Utväxling 53-12 är ungefär samma som 50-11. Jag har fått lära mig att tre kugg fram motsvarar ca ett kugg bak."

    Var argumentet att det inte fanns tillräckligt tunga växlar att tillgå?

    SvaraRadera
  6. Haha Micke. Läs om min kommentar. Försökte vara rolig men misslyckades uppenbarligen. Kassett på 52-36 är väldigt ovanlig och lite väl long cage liksom.

    SvaraRadera
  7. Ja, den var lite för långsökt just nu. :-)

    SvaraRadera