tisdag 15 april 2014

Mallorca, dag 9-11

Kanontrevligt besök av triathlonlegendaren Ted Ås som höll ett inspirationstal på torsdagen för att sedan ha sim- och löppass på fredagen och lördagen. Jag valde att hänga med på ett teknikpass löpning, vilket faktiskt var rätt inspirerande och fick mig sugen på att springa lite mer. Innan dess var vi dock ut på en liten cykeltur som vanligt.

dag9

Ted hojade med oss och tempot trissades upp rätt hårt emellanåt och jag fick släppa vid ett par tillfällen.

DSC_0113

Åter på favorithaket i Petra med känd meny.

DSC_0114

Här någonstans började den ackumulerade tröttheten att ta ut sin rätt. Sista cykeldagen hängde jag bara med halvvägs på det som skulle blivit en liten lugn avslutningsrunda. Efter Antrax tog jag på egen hand turen via Calvia, över militärbacken och hem till Arenal.

Sistacykelturen

Sammanbitna herrar undrar hur i hela friden Petter lyckades hitta haket med sunkigaste miljön i Antrax som även hade total brist på utsikt. Men mackorna var goda.

DSC_0118

Efter lunchen splittrades gruppen och de andra grabbarna körde på hårt längs kusten. Själv hade jag ett tag sällskap av lite getter.

DSC_0124 

Cykeln fick också vila och njuta lite av utsikten.

DSC_0126

Men bäst av allt var mina nya klungkamrater. Härlig ordning och reda i ledet och inte en km/h för hög hastighet någonstans. Den djävlen hade cykelkorg också.

DSC_0130

Avslutade trippen med att cykla omkring med en glass i näven längs strandpromenaden. En mycket värdig och fin avslutning av cykelveckan.

Sista dagen var resdag och jag måste erkänna att det gjorde lite ont att behöva lämna Mallorca.

DSC_0135

Suveränt arrangemang och bra reskamrater. Skönt att vara hemma men längtar tillbaks.

Ett sista tips. Köper du sprit på flygplatsen och sedan har ett byte, se till att få påsen förseglad. Jag lovar, det är en bra idé.

6 kommentarer:

  1. Dessa rader var mer än efterlängtade, mycket trevlig läsning. Det verkar ju ha varit svinmulligt (har aldrig tvekat över att det skulle bli det heller). Hur många mil/höjdmeter skrapade du ihop?
    Jag ska fundera och se om jag inte kan komma på något bra sätt att kunna hänga med på denna strapats nästa år.

    SvaraRadera
  2. För övrigt har jag lyckats bli förkyld i två omgångar efter att jag var på Gran Canaria. Det är ganska strongt måste jag säga...

    SvaraRadera
  3. Tackar och vilken bra fråga. Lyckades lära mig hur man exporterar data från Garmin Connect. 118 mil blev det och 11 194 höjdmeter på 9 cykeldagar. Väldigt nöjd. Jag misstänker att du är rätt nöjd med din tripp också.

    SvaraRadera
  4. Jodå, jag är nöjd. Det blev kanske inte riktigt så mycket cykling som jag hade hoppats på. Mitt mål var 5 timmar om dagen oavsett hastighet. Det slutade på lite knappt 24 timmar totalt under 6 cykeldagar. 57 mil och 9727 höjdmeter. Ett veckosnitt på typ 24km/h.

    SvaraRadera
  5. Sjukt mycket höjdmetrar! Kul också hur ojämförbara snitthastigheterna är med hur vi har det hemma. 24 km/h är rätt bra där, här hemma inte:) Kanske skulle sammanfatta resan med lite statistik och andra synpunkter. Återkommer.

    SvaraRadera
  6. Ja, vi stod och kliade oss lite i huvudet när "kravet" för att kunna köra med snabbaste guppen var att man kunde snitta 25 km/h. De rundor jag körde med Free-Motion höll vi 24,5 (1698hm)/ 27,0 (1107)/ 24,8 (1726) så man kan säga att jag nästan är elit... hahaha. På den första guidade turen (där vi för övrigt hade regn och kast-kant-vindar i nedförskörningen) hade vi med oss två Holländare som lade sig på 5 och 6 plats på strava av >2000 som hade kört stigningen. Imponerande. Dom kunde jag inte hålla hjul på när det brantade till...

    SvaraRadera