lördag 23 november 2013

Tolaini Al Passo 2009

Ikväll blev det gott vin från Toscana inhandlat hos Pietro i Colle val d’Elsa. Om ni har vägarna förbi så besök honom, en man som är helt inne i sitt jobb och generös med både smakprov och kunskap. Han gillar vin och människor, och de gånger vi var där föste han ihop oss med andra kunder för diskussioner om vin, livet, universum och allting. Värt (som jag hört yngre personer uttrycka saken)!

Innan vi kom till rödtjutet så passade vi på att avnjuta den nybakta levainen tillsammans med Graham Beck Blanc de Blancs. Snyggt utseende på brödet, men något underjäst. Måste ge brödet tid samt lita till det jag ser och inte gå för mycket på klockan.

IMG_1748

Oavsett var det utmärkt gott och passade finfint till den lilla mousserande godingen.

IMG_1744

Frisk och rejält syrlig kan man lugnt säga. Konstaterar att jag nog gillar mousserande på röda druvor bättre, men det här är också gott.

Under jäsningen passade jag på att tända grillen för att köra en fet enkiloskarré på indirekt värme med äpple och Jack Daniels-ek som rök. Körde den 2 timmar till cirka 80 graders innertemperatur (typ). Resultatet blev en utmärkt saftig köttbit med maillardig yta som rockade fett i gommen tillsammans med potatisgratängen.

Kvällen huvudnummer (tillsammans med det något för kompakta brödet).

IMG_1753

Tolaini Al Passo 2009 är gjord på 80% sangiovese och 20% merlot och riktigt mörkt i färgen. Första sniffen avslöjar en fin söt frukt tillsammans med vanilj, klart angenämt. Anna kände något funky i doften och associerade direkt till pappkartong. Hm.

När vi sedan smakar på vinet framträder verkligen frukten och vaniljen hänger i, fylligt med mjuka tanniner. Tillsammans med den feta maten dyker också pepprighet upp. Funkar ganska bra.

IMG_1754

Misstänker att vi betalade i storleksordning 15 euro för flaskan och om jag minns rätt är det klart prisvärt. Sedan är det också ett vin i vår stil vilket vi sagt om flera supertoscanare. Lätta att gilla liksom.

Nedan fyra av mina intressen, min fru från första giftermålet, mat, vin och cykling:)

IMG_1758

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar