torsdag 21 november 2013

Janne Tuba testar privatimport

Eftersom det finns starka indikationer på att nästa trend inom mat och dryck är orangea viner så måste här testas inom kort. Jag är ju en mycket känslig och trendig, för att inte säga modern man. Tyvärr finns vinerna inte att få tag i på bolaget, men via privatimport så kan man köpa ändå. Sommelieren på Ekstedt tipsade oss om Wine Trade som har en uppsättning att erbjuda.

Wine Trade riktar sig både till restaurang- och privatkunder. En del av vinerna finns i tillfälliga sortimentet och beställningssortimentet men de har också ett gäng viner som man kan beställa genom privatimport. Drillen är tydligen att gå in på systembolaget.se, fylla i ett formulär för varje sorts vin man vill ha med uppgifter om namn, leverantör, distrikt, förpackning, storlek etc. Helt okej men skulle kunna förenklas. Nästa steg är att systembolaget ber leverantören om en offert inkluderande allt som ska skickas till kunden för godkännande. Efter godkännande så levereras vinerna till av mig önskad butik.

Nåväl. Första steget avklarat och med lite tur har jag inom kort två flaskor vardera av:

  • Paraschos PONKA, 2009
  • Paraschos NOT Pinot Grigio 2010
  • Dario Princic Jakot 2010
  • Dario Princic Pinot Grigio 2010
  • Dario Princic Bianco Trebez 2009

Alla är orangea och ingen är mer undersökt än en flyktig googling med träff till exempel här och här. Förhoppningsvis provning av vinerna i januari tillsammans med Nicklas och egen kock, det vore grejer det.

Första gången med privatimport och om det fungerar smidigt kan jag tänka mig flera grejer jag vill beställa. Nu är det bara att hålla tummarna för att alla viner kommer fram:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar