fredag 6 juni 2014

Några korta vinnoteringar

Det dricks både rött, vitt och orange vin men bloggas inte. Trist eftersom jag vill kunna gå tillbaka i tiden och få lite tips från mig själv så här kommer några korta funderingar kring nyligen druckna (men oantecknade) viner.

Langlois-Chateau Vieilles Vignes 2008, chenin blanc. Gott, trevligt och med bra syra som jag kommer köpa igen.

IMG_2252

Blev en enkel vegetarisk pasta till.

IMG_2254

La Spinetta Langhe Nebbiolo 2009. Riktigt trevlig nebbiolo som jag mest bloggar om för att vi gjorde pizzarulle till. Kan tänka mig att alltid ha åtminstone en flaska i källaren.

IMG_2256

Det är kul att fixa till en pizza och rulla ihop den. In ugnen i 10 minuter, vänd och ytterligare 10 minuter.

IMG_2259

Blev ganska fin i färdigt skick.

IMG_2262

Tanken här var att brödet i mitten skulle fluffa till sig kring all tomat, mozzarella och salsiccia. Lyckades nästan.

IMG_2263

Väldigt gott och lyckat även om jag föredrar platt framför rulle.

Roxanich Antica 2008 (orange). Ganska trevligt vin med en del rödvinsmarkörer i doften, men även cider och äpplen. Smak av cider och en del tanniner och vinet hade nog kunnat få lite mer tid för luftning. Tur att jag har någon till att testa för just nu känns den inte superintressant.

IMG_2270

Passade utmärkt till plockmaten och klarade sältan från pizza biancan ganska bra.

IMG_2271

Och så till senaste tidens favorit, Montirius Vacqueyras Le Clos 2009. Tror att jag börja bli en vacqueras-fan. Härligt bra frukt och bara gott. Vill ha mer.

IMG_2276

Passade utmärkt till mat och potatis.

IMG_2278

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar