lördag 17 maj 2014

Mackmyra Reserve, Trolldryck

En av de mer positiva överraskningarna på länge var kvaliteten på vår alldeles nyligen uthämtade Mackmyra-whiskey.

Mackmyra

Whiskeyn lades på fat sommaren 2010 och hälldes sedan på flaska redan i februari i år. Jag har nog inte fattat hur mycket fatets storlek påverkar mognadstiden och hastigheten på whiskeyns smakförändring. Förra sommaren besökte vi Mackmyra i Gävle för att testa whiskeyn. Redan då kändes den mogen, dock med viss skärpa och kanske inte så avrundad. Heli, guiden och hon som buteljerade whiskeyn åt oss, var tydlig i sina tips och föreslog att vi inte skulle låta fatet ligga för länge. Så 30-litersfatat behövde med andra ord knappt 4 år för att utvecklas till fullfjädrad och jämrans trevlig whiskey.

Trolldryck

Jag är supernöjd med resultatet. Whiskeyn är fint avrundad och ligger helt rätt i gommen. Ganska friska citrustoner som jag misstänker kommer från ekfatet. Resultatet har blivit en snygg helhet och de få flaskor som kom till mig riskerar ta slut förhållandevis fort. De ibland skarpa och ganska tydliga trätoner jag tycker funnits i de Mackmyra-whiskeysar jag testat tidigare är helt frånvarande. Istället skulle jag säga att detta är balanserat, rent och lättdrucket.

Kul att det här blev så bra. 3 av flaskorna är reserverade som födelsedagspresent och jubilaren har verkligen fått vänta. Det kommer att ha varit värt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar