tisdag 4 juni 2013

Maj–sammanfattning

Ännu en månad med massor med registrerade träningstimmar. Kanske kan det vara dags för en viloperiod inom kort, men det känns fortfarande bra med träningen.

Månadens stora grej var naturligtvis 40-milaren från Tumba som jag är supernöjd med. Fick dock problem med muskelknutor och stelhet i vänster axel och skuldra, och även ner i arm och hand. Tydligaste symptom var att jag tappade det mesta av kraften i vänsterhanden. Från mil 15 och framåt var det omöjligt att växla upp på stora kakan med vänstern, utan jag fick sköta även framväxeln med högerhanden. Med god hjälp av massör och stretching blev jag återställd efter cirka 3 veckor. Orsak är förmodligen den stora och skarpa volymökningen i cykelträningen och att jag inte vant kroppen vid detta. Får se hur det artar sig.

Cykling: 112 mil på racern och 49 mil på cyclocrossen är inte så illa. Ingen mountainbike i maj, men förhoppningsvis är jag igång med det i juni.

Löpning: 3 pass på dryga milen vardera. Nu har jag löptränat så lite att det verkligen börjar kännas illa i benen när jag springer. Normaltempo för mig på träning brukar vara kring 5 minuter per kilometer, men nu får jag ta i för att nå dit.

Gym: Tog ett beslut om att varken köra boxning eller styrketräning i maj då det är för stor risk att cyklingen påverkas negativt. Har inte lust med en sträckning eller spricka i revbenen eller liknande nu när jag är igång med breveterna.

Kost och vikt: Samma som maj. Alltid bra och vällagad mat men kompletterat med massa godis, lite vin och en del öl. Vikten håller sig kring 74-75 kilo.

Målsättningar i juni: Att agera hjälpryttare åt Anna på Siljan runt är redan avklarat. Nästa stora mål är 60-milaren från Täby 8/6. Lyckas jag genomföra loppet har jag fullbordat en brevetserie och kan då kalla mig superrandonneur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar