tisdag 19 april 2016

UrsvikXtreme 16

Så var då årets löpserie i Ursvik igång, den här gången med möjlighet att välja mellan hela banan på 15 km, eller en nerkortad variant på 7,5. Jag tvekade något innan men beslöt mig så klart för långa loppet. Ingen vila från cykling och löpning, en extremt jobbig banprofil och långpass i söndags gjorde att förväntningarna var minst sagt låga, men det gick riktigt bra.

Summa summarum: 15,07 km, 1:24:17 och därmed tempo på 5:36 min/km. Garmin-länken här.

Extrembanan

Innan var jag säker på att ligga över 6-minuterstempo totalt sett så det här var förvånande. Ingen vila, rejält stumma ben och en vurpa längs vägen gör att det borde vara lätt att kapa ett par minuter vid nästa tillfälle. Det förutsätter ju förstås att jag vilar innan och att jag låter bli att vurpa. Inga garantier för någondera.

Med mitt löptempo hamnar jag långt ned i resultatlistorna. Misstänker att jag är rejält sämre på löpning än på cykling, men det är rätt kul ändå. Det var också en reflektion att löparna var ovanligt glada för ett lopp, men det verkar ofta vara så på lite mindre och prestigefattiga loppen. Alla tävlar mot sig själva och är nöjda så. Det här loppet har inte ens gemensam start. Häng med!

8 kommentarer:

  1. Hejsan,

    Gillar din blogg! Skulle du vara intresserat av ett samarbete med möjligt produktutskick? Kontakta gärna mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för komplimangen. Vill bara kolla att du är medveten om att det är väldigt få som läser den här bloggen förutom några kompisar och några allmänna nördar. Självklart tar jag gärna emot gratisgrejer och skriver om dem så länge jag har full frihet att sabla ner produkten om jag inte gillar den.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. HAha! Jag seglar in som allmän nörd. Kul att läsa om din löpträning - det är ju ett kapitel för sig att gå från cykling till springning och tillbaks igen. Läckert att du noterat att vad gäller flås o allmän uthållighet känns maradistansen lätt. /Nils-Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, uthålligheten var verkligen inget problem här :) Däremot är lårmusklerna inte alls vänligt inställda till mina smärtreceptorer för tillfället. Djävlar vad bra det är med grenspecifik träning för att slipp sådant här. Om två veckor blir det 36 mil cykling på Gotland (nya loppet Gotland720), får se hur det är att ställa om igen :)

      Radera
  4. Ja, jag vet inte om jag drar rent dysfunktionella växlar på det där - vågar knappt titta på finracern i år, efter att jag upplevde att mitt löpsteg blev som förstört av att cyklat några månader runt Velothon 2015. One-trick pony! Men nu är löpningen kul igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cykling och löpning verkar inte helt lätt att kombinera och för min del känns det som att cyklingen sabbar mer för löpningen än tvärtom. Kanske likadant för dig. Kanske lubba lite Ursvik efter semestern?

      Radera
    2. Ja, väldigt gärna! Sänder ut en trevare i augusti. Jag ska morska mig med ett terränglopp i helgen, Stockholm Trail, en halvmara. Spännande! Tänker mig att jag ska köra det som en skogsutflykt, vi får se hur det går med den ambitionen.

      Radera