måndag 6 april 2015

Kabola Malvazija Amfora 2009

Kvällens överraskning blev ett vin som presterar mer än vi förväntat oss. Kul!

Det började med allmän förvirring i lördags då jag avsåg öppna en Milos Stagnum 2006 (rödtjut), tog fel flaska och istället öppnade jag Kabolan. Det var lite jobbigt att notera den felaktiga färgen vid karafferingen. Jag hann bara hälla upp en skvätt som direkt fick åka tillbaka in i flaskan, och vinet fick sedan stå med vakuumförslutning i två dygn i kylen. Ikväll ackompanjerades det av focaccia, pizza med rejält med sardeller, och lite allmänna rester som lammkotletter, sallad, charkuterier med mer (trist det här med rester). Så här ser flaskan ut.
DSC_0503
Smaknoteringarna innehåller mango, aceton, honung och mineral. Vinet är jättegott och matchar maten så bra. Försiktiga tanniner och ganska dämpad syra, men det funkar hur bra som helst ändå. Lång eftersmak. Kolla gärna in Kabolas hemsida också där de beskriver macerationen och jäsningen i amforor. Snygg, fint och gott oranget resultat.

Milos Stagnum var också god, vi tog den till extremt goda potatismosvåfflor (testa!!!) och grillade vaktlar. Kabolan hade funkat bättre. Ett förbehåll dock, vad två dagar i kylen gjort med vinet vet jag inte. Läge att testa med nya årgången.

3 kommentarer:

  1. Intressant läsning om en för mig okänd producent. Har ibland lite svårt för malvazijorna från Istrien som kan bli lite tunga och alkoholstarka. T ex så har Roxanichs variant inte fallit mig i smaken fullt ut.

    SvaraRadera
  2. Tack! Enig om med dig om Roxanich. Har för mig att Kabolan låg på typ 14,5 % alkohol enligt etiketten, men det märkte jag inte av. Vinet känns också lättare och lättsammare än många andra orangea jag druckit.

    Ser också att jag gjort ett misstag i posten. Det är inte Amfora som säljs för 149 kr hos Armanos, utan den ingår i stora vinlådan. Hade varit trevligt att kunna köpa separat, jag betalar gärna en slant för det, samt att det är roligaste vinet i lådan hittills.

    SvaraRadera
  3. Tog för övrigt en Radikon Oslavje till lördagens förrätt, laxrillette på crostini med pocherat vaktelägg, samt ägghalvor från recept av Felicity Cloake (alltid värd att läsa): http://www.theguardian.com/lifeandstyle/wordofmouth/2015/apr/01/how-make-perfect-devilled-eggs-canape

    Borde ha bloggat om det, men kan i alla fall säga att vinet och maten kom väldigt bra överens.

    SvaraRadera