lördag 19 oktober 2013

Meursault Ropiteau 2010

Jahaja. Spontanköpa något för dyrt vin utan att veta något om det i veckan och dricka och överäta på lördagen. Som vanligt alltså.

Meursault Ropiteau ligger i en prisklass av vita viner jag normalt inte köper, men det känns som dags att testa nytt och komma ur gamla spår. Passade på att öppna flaskan vid pizzadegsbakandet.

Vin

Fin stor örtig doft med lite smörkänsla. Vinet är gjort på chardonnay och smaken är härligt frisk, stor och med skön rund syra i. Trots att systembolagets klocka för fruktsyra säger klockan 10 så är syran riktigt angenäm och inte alls lika spetsig som den kan vara på enklare viner. Mina referensramar känns något undermåliga här, men jag gillar vinet och det passade utmärkt till den ugnsbakade vacherinosten (nån slags opastöriserad koost tror jag).

Ost

Enda kruxet är att nu har vi inget vin till pizzan.

Prisvärde vågar jag inte ge mig in på men jag blir ändå sugen på att dricka mer vitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar