tisdag 18 december 2012

Spinning och trainer

Mycket nyheter för mig på träningsfronten. Först spinningen varje lördag med början i december med Strängnäs CK på BalanZe i Strängnäs. Supertrevlig grupp och jätteduktig ledare. Medlemskapet i SCK ger fritt inträde till spinningpassen och jag kommer försöka klämma in dessa varje lördag fram till mars.

Nu har jag också testat Tacx Flow som vi köpte på cykelmässan i Kista. Grym setup i vardagsrummet, men saknar fortfarande fläkt (som verkar vara ett måste).

Trainer

Trainern och VR-funktionen fungerar riktigt bra. Vid plant underlag eller små lutningar uppförs eller nerförs så känns hastighets- och effektuppgifter riktigt rimliga och verklighetstrogna. När det börjar gå kraftigt utför görs en beräkning av hastigheten kontra den effekt man avger (motstånd finns kvar trots att det går utför). Stämmer säkert ganska bra, men får roliga effekter som att man kan ligga i 70 km/h med femte drevet i.

Vid kraftigt uppförslut verkar effektmätning ibland balla ur och visa för lite gentemot känslan i benen, och jag förstår inte riktigt varför effekten uppstår.

De små synpunkterna är inte hela världen, apparaten fungerar ändå långt över förväntan. Faktum är att jag sugs in filmen från L’Eroica samtidigt som jag håller koll på effekt och hastighet. Ser fram emot framtida utmatningar mot cykelkompisen Mauritz då vi ska gejma online. Lan-party för mamils helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar