fredag 2 september 2016

Pithon-Paillé La Fresnaye 2013

Pithon-Paillé har blivit en favorit bland favoriter. Alla viner jag druckit av har smakat underbart och gjort mig glad.

IMG_20160811_211831

Vi drack det här för ett par veckor sedan och självklart misslyckades jag med att ta några smaknoteringen, men det är ändå värt ett blogginlägg då vinet, trots sina 205 spänn, är klart värt att testa för mina kompisar som normalt sett håller sig inom en mer begränsad och rimlig vinbudget. Prettovin som jag tror det är hög sannolikhet att vem som helst gillar.

Vinet är gjort på chenin blanc och har lagrats 10 månader på fat. Fritt ur minnet så kan jag säga att det är rejäl frukt, mycket citrus och en del aprikos i smaken. Jag tycker också att det är en del orangea toner i vinet, men jag har ingen aning om det förekommit någon skalmaceration eller hur det är gjort. Passar säkert med lite fetare tillbehör. Alldeles oavsett så är det vansinnigt gott. Köp hos Gastonvin nu.

En annan favorit bland favoriter är Yotam Ottolenghis och Sami Tamimis kokbok Jerusalem. Fiskbullarna i bakgrunden ovan är hämtad därifrån (Fish & caper kebabs, som de kallas där). Till det picklade citroner och aubergineröra. Köp även den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar