torsdag 7 januari 2016

Dovhjortsbog sous vide, del 2

I november testade vi ett par sätt att köra dovhjortsbog sous vide med bra, men inte perfekt, resultat. Som lovat är det nu dags att återkomma med resultatet från tredje testet som skedde under mellandagarna. Tillagningen den här gången blev en kompromiss mellan de förra gångerna både vad gäller tid och temperatur, 57 grader i 9 timmar och 30 minuter. Köttet blev i det närmaste perfekt, mört, bra stuns och väldigt bra smak. Ganska snyggt också tycker jag.

IMG_4925

Innan bryningen fick hjorten vila länge och under tiden passade vi på att använda sous viden till kålrot med smör som vi sedan mosade. Till det några variationer av kål och en Ridge Cabernet Sauvignon. En bra kväll på många sätt.

IMG_4915

Tillagningen fungerade mer än väl. Tiden skall nog inte vara kortare och jag tror att spannet 9-15 timmar i 56-57 grader är rätt att sikta på. Temperaturen är lagom för köttet och tiden gör att det blir lagom mört men med fortfarande bra (utmärkt) konsistens.

2 kommentarer:

  1. KÅLROT med smör. Och OST. Och jag konstaterar att den här gången fick jag vara med på bild utan att vara halshuggen.

    SvaraRadera
  2. Såklart det ska stå kålrot. Klantiga mig.

    SvaraRadera