torsdag 10 september 2015

Augusti - sammanfattning

PBP måste vara den bästa cykeltur jag inte genomfört, jag ångrar inte en sekund att jag åkte ner och var på plats vid start- och målområdet. Ryggen och humöret börjar så sakta bättras på och vändningen kom under en löprunda mot slutet av månaden. Negativa tankar malde på i stil med, ryggen känns skit, jag är plufsig och slapp, konditionen har gått utför, vad tungt det går och så vidare. Minuten senare tänkte jag att, herregud, jag är 45 år och när jag är nere och kroppen känns som sämst så glider jag ändå ut och springer en mil som ingenting. Då åkte humöret upp i topp.

Augusti har av naturliga skäl inte varit en höjdarmånad rent träningsmässigt och passen har gått långsamt och varit av dålig kvalitet. Dock har jag försökt hålla igång ändå då jag tror att muskler och kondition bara mår bra av försiktig träning även vid skada.

Cykling: 27 mil på Eddy och 20 mil cx. Den rejält aggressiva geometrin på Merckxen har gjort sig påmind nu när jag är skadad. Det har stramat duktigt i ryggen och inte varit så lätt att få ut kraft och rundorna har varit korta och relativt långsamma. Dock verkar förbättringskurvan vara i det närmaste exponentiell och i skrivande stund kan jag nästan cykla obehindrat.

Löpning: 66 km fördelat på 8 pass där alla pass infallit under andra halvan av augusti varav 2 stycken i Paris.

Kost och vikt: Jag har passat på att njuta av mat och dryck. Vågen står på 76 kg med trend uppåt.

Målsättningar september: Just nu känns det tomt då det stora målet och loppet redan inträffat (och missats) och det är inte helt lätt att sätta upp några specifika träningsmål. Det får helt enkelt vara så en period och jag siktar på att underhålla konditionen och kanske höja andelen löpning ett tag. Ett viktigt mål är dock att genomföra Gotland 360 på bästa sätt i enlighet med loppets intentioner, det vill säga att man stannar i alla depåer, äter och dricker gott, och ser till att ha gått upp minst ett kilo tills loppet är klart. Loppet gör 12-13/9 med en liten extra runda runt Fårö på fredag 11/9. Hoppas ryggen håller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar