torsdag 15 januari 2015

2014 - sammanfattning

Hur sammanfattar man ett år egentligen? Många saker dyker upp i huvudet kring träningen, vinerna och bloggandet, till exempel att vinbloggandet funkar som jag tänkt. När jag exempelvis går tillbaka och ser vad jag skrivit om Kmetija Štekar Repiko 2007 så minns jag ganska väl smakerna och jag litar på mitt omdöme totalt. Klart goda grejer som jag lätt kan köpa igen. Som, i princip, nybörjare på vin har också mer aktivt följande av bloggar och skribenter höjt mitt lärande. Känns roligt att utvecklas. Träningsinläggen har mer fått tjäna som klassisk dagbok med blandat högt och lågt. Inget som jag har nytta av men väldigt kul att gå tillbaka och titta på.

Träningen:
622 timmar loggade 2014. Galet mycket men i det ingår också all vardagspendling. Trots volymen så utvecklas jag väldigt långsamt vilket (mer eller mindre) självklart beror på träningsupplägg och –kvalitet. Jag har otroligt lätt till att falla in i den vanliga motionärstrallen med lite lagom motstånd under träningen och även ganska liten variation. En målsättning under 2015 kommer vara att få mer kvalitet med åtminstone ett par pass i veckan inriktade på hög intensitet och sedan se till att hålla de långa passen lugna.

Som nya traditionen bjuder satte jag upp mål för 2014, så hur gick då måluppfyllelsen:

  1. Träna för god hälsa. Det här flummålet tar jag bort i år eftersom detta alltid ska vara grunden för min träning. Helt klart uppnått med undantag för sista dagen i Skottland då jag knaprade Alvedon för att kunna hoja vidare.
  2. Känna att träningen är meningsfull. Det här är också uppnått och tas bort i år. Jag har verkligen en bra drivkraft i att vilja må bra av träningen. Ovanpå det tycker jag ofta att det är roligt och jag gillar också sammanhangen jag hamnar i på grund träningen.
  3. Kvalificera mig till Paris-Brest-Paris. Felaktig mål. Jag har kvalificerat mig till att kunna anmäla mig tidigt för säkrad plats. Själva kvalificeringen till loppet återstår då jag behöver genomföra en superrandonne-serie under året för att verkligen få köra.
  4. Genomföra The Highlands, Glens and Western Isles med hedern i behåll. Det målet tycker jag att jag uppnått fett! En fantastisk upplevelse som jag alltid kommer att ha med mig. Cykling när den är som bäst.
  5. Cykla mer än 1000 mil. Uppnått i mycket god tid.

Cykling: 410 mil cx, 232 mil på gamla racern, 550 mil på Eddy, 133 mil på pendlarjonnen och slutligen 12 mil mtb. Totalt 1337 mil alltså (elitvarning).

Löpning: 66,5 mil löpning utomhus och 16, 5 mil på löpband. Ganska irrelevant vilken sträcka jag springer, men ett mål i år blir att hålla uppe löpträningen och köra pass regelbundet även under den mer intensiva cykelsäsongen.

Övrigt: 26 pass styrketräning, 12 pass spinning och 1 pass boxning. Och självklart också den fina skridskoturen i mellandagarna.

Vin och mat:
Redan i januari öppnade jag det vin som kanske var roligast att smaka av; Barone Ricasoli L’Eroica XVII Edizione U.V. Jag åkte till Toskana och cyklade jättelångt för att få tillgång till vinet (såklart enda anledningen).

Mest för pengarna var helt klart, utan konkurrens: Ridge East Bench Zinfandel 2012 som även Johan P skrivit om.

Under året har vi också vant oss vid att ha orangea viner på menyn. Kul, och funkar till många olika typer av mat. Skulle garanterat gift sig med vår tomatjansson som Hornudden uppmärksammade (hur sjutton de nu hittade hit, väldigt kul). Besök dem om ni har möjlighet.

Som den nybörjare jag är har jag ingen särskild linje eller idé om mitt vindrickande. Jag tycker fortfarande att det mesta är intressant och jag lär mig något nytt nästan varje dag. Det innebär också att jag inte har några särskilda mål eller tankar kring vindrickandet utan jag fortsätter på samma sätt som nu.

Träningsmål 2015:
Målen börjar stramas till och att träna för god hälsa eller att känna att träningen är meningsfull platsar inte längre. Dessa är grundpelare i min träning och ska alltid styra vad jag gör.

  • Att klara Paris-Brest-Paris under 60 timmar. Det här känns som ett rimligt mål som möjligtvis kommer skärpas något. Dock är 120 mil med minimal sömn okänt territorium så vi får se vad som händer.
  • Att bli superrandonneur. Förutsättning för och kvalificering till PBP.
  • Mer “kvalitetsträning”. Jag vill lägga in åtminstone 1-2 pass i veckan med fokus på hög intensitet, typ intervaller, backintervaller, fartlek med mer. Jag tror att det är helt nödvändigt för att få upp tempot på cykeln och att ha lite mer marginaler för de mål jag sätter upp.
  • Att cykla mer än 1000 mil.
  • Att hålla igång löpningen hela året, även under cykelsäsongen.

Glädjande inför 2015 är också att Anna och jag ficka plats i Gotland360. Ser fram emot det loppet, många fina fikaturer med avslutande middag och gott vin. Så ska dagarna vara!

Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar