onsdag 26 november 2014

Ridge Lytton Springs 2012

Blev eld och lågor efter att Ridge East Bench zinfandel så när det kom nyheter från Ridge härom sistens så slog jag till på några flaskor vardera av Lytton Springs och Geyserville. Lytton Springs är en zinfandelblandning med 70% zinfandel, 21% petite sirah, och sedan lite carignan och mataro.

IMG_3033

Härlig mullig doft med mycket bär, vaniljtoner, lite viol, och även blommiga toner. Det här är verkligen sådant jag gillar att sätta ner nosen i. Smaken är kraftig med en del sötma som inte alls är i vägen utan det känns balanserat och bra. Tanninerna väger upp och eftersmaken är lång. Jag brukar gnälla på syltighet, men inte den här gången utan det känns riktigt bra. Även om jag inte går igång lika mycket på det här som East Bench så är det ändå godisgott och väl värt pengarna, det är bra. 2 flaskor kvar som jag kommer spara en stund innan det är dags att dricka igen.

Till det blev det en enkel oxsvansragu med potatispuré, här under framtagande.

IMG_3034

Oxsvansen körd sous vide i 82 grader under knappt ett dygn. Bra fin smak på allt och schysst ackompanjemang till vinet.

2 kommentarer:

  1. Ridge är riktigt bra grejor, funkar bra att lagra också!

    SvaraRadera
  2. Jepp, Kommer lägga undan ett par flaskor. BTW, blir en beställning från Armano's idag, blir bra till julbordet.

    SvaraRadera